Waar het klokje thuis tikt, tikt het 2 uur te laat - Reisverslag uit Leiderdorp, Nederland van Armgard Vergunst - WaarBenJij.nu Waar het klokje thuis tikt, tikt het 2 uur te laat - Reisverslag uit Leiderdorp, Nederland van Armgard Vergunst - WaarBenJij.nu

Waar het klokje thuis tikt, tikt het 2 uur te laat

Blijf op de hoogte en volg Armgard

06 Februari 2016 | Nederland, Leiderdorp

Na Oud & Nieuw was het echte aftellen begonnen en de dagen gingen plotseling in een rap tempo. Naast onze stagedagen in het ziekenhuis zijn we in de omgeving ook op stap geweest (je zou bijna denken: wanneer waren ze niet op stap?) Klopt!

Nog geen 10 minuten bij ons vandaan zat Zena Roses. Een immense rozenkwekerij die jaarlijks miljoenen stelen produceert en onder andere exporteert naar Nederland. We hebben het proces van begin tot eind kunnen volgen en ons in een koelcel gewaagd waar we Hollandse temperaturen hebben getrotseerd.

In Eldoret hebben we het Rift Valley Technical Training Institute bezocht waar ze verschillende departments hebben: bouwkunde, elektrotechniek, mechanische techniek, civiele techniek… in plaats van de ins en outs van het menselijk lichaam te bekijken hebben we dit nu bij een auto gedaan. Volgens een van de docenten wel vergelijkbaar, maar daar had ik toch mijn twijfels bij. Desalniettemin niet minder interessant! Om ons bezoek toch nog een beetje met Verpleegkunde te kunnen linken hebben we ook het laboratorium-department bekeken.

Een survivaltocht naar Kitale bracht ons bij een bijeenkomst van ex brouwers. De bijeenkomsten zijn opgezet vanuit ADAPT, een organisatie die voorlichting en behandeling biedt rondom alcohol en drugsproblemen. Hier hebben we gehoord en gezien hoe deze groep vrouwen hun leven, door middel van een soort microfinanciering, weer op een legale manier proberen op te bouwen. Mooi om te zien hoe deze vrouwen elkaar motiveren en helpen!

De laatste week stond in het teken van afscheid nemen. Zowel de kerk en het ziekenhuis hadden een afscheidsfeest georganiseerd waarin we op een veelzijdige manier werden bedankt! Speeches, zingen, eten, cadeaus en samen met de gemeente ‘naborrelen’ na de kerkdienst. Met de kinderen uit Plateau hebben we de periode afgesloten door een partijtje! Samen met een kinderschare van bijna 30 lieve kotertjes hebben we wat Oudhollandse spelletjes gecombineerd met kleuren en zingen en het feest was compleet.

Om onze stageperiode goed af te sluiten besloten we een laatste tripje te doen naar Nairobi (ook maar meteen om al onze tripjes goed af te sluiten). Hier hebben we vooral genoten van een mega uitzicht over de stad en van het idee bijna, maar dan ook echt bijna naar huis te gaan!

En nu is het koud…Iedereen kan zeggen dat de winter hier warm is, maar sinds deze week kan ik vertellen dat ik in ieder geval een koude winter heb gehad :)