Back to basic! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Armgard Vergunst - WaarBenJij.nu Back to basic! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Armgard Vergunst - WaarBenJij.nu

Back to basic!

Blijf op de hoogte en volg Armgard

16 Oktober 2015 | Kenia, Eldoret

We zijn weer even op de bewoonde wereld! Na onze eerste week in Plateau sta ik te popelen om internet, zodat ik alle ervaringen kan delen. Nouja, alle ervaringen zal ik jullie besparen, maar een kleine impressie geven is het minste wat ik kan doen.

Nadat we precies een week geleden waren aangekomen in Plateau, en onze verwachtingen ver beneden peil hadden gezet wat betreft het guesthouse, was het een verademing om eindelijk een ‘thuis’ te gaan creëren. We hebben een erg leuk en ruim huis met genoeg voorzieningen om te overleven. En natuurlijk hangen alle kaarten, foto’s en kleurplaten, die ik van jullie gehad heb, op een prominente plek.

De bewoners in de omgeving hebben ons allemaal een heel warm welkom gegeven en ook de kinderen hebben een erg hoog schattigheidsgehalte. Bijna dagelijks komen ze bij ons langs om even te zwaaien, ballonnen te vragen of om te voetballen.

Alles bij elkaar voelt het alsof we in het open lucht museum in Enkhuizen zijn beland, en daar moeten we af en toe nog wel aan wennen. Zo komt er 8 van de 10 keer geen water uit de kraan en het water wat wel uit de kraan komt is bruin. Dus dat moet op zijn beurt weer gefilterd en gekookt worden. Als we echt geen water uit de kraan kunnen krijgen zingen we ‘twee emmertjes water halen’ en brengen we dit liedje in praktijk.

Ook in het ziekenhuis is alles erg primitief en zitten we echt back-to-basic. Gemiddeld lagen er deze week zo’n 6-8 patiënten in het hele ziekenhuis. Het was dus ook erg rustig, waardoor we goed kennis hebben kunnen maken met collega’s en het reilen en zeilen op de afdeling. Helaas hebben we 2 operaties gemist omdat de ene keer de antibiotica ‘out of stock’ was en een andere keer de dokter niet op kwam dagen. Tot nu toe zijn de operaties nog steeds niet uitgevoerd, dus wie weet dat we er volgende week maandag alsnog bij kunnen zijn!

Vandaag hebben we voor het eerst de piki piki uitgeprobeerd en dat is echt geweldig. Ook de matatu is een hele belevenis. In principe is de matatu geschikt voor 15 personen, maar hier krijgen ze het voor elkaar om er 24 personen in te proppen. Mij hoor je niet meer klagen over ‘NS, sardientjes en tekort aan coupés’.

Het weer is hier echt enorm genieten, gemiddeld is het zo’n 23 graden en af en toe regent het eventjes. Dus als het je echt te koud wordt in het verre kikkerlandje kan je altijd overwegen om eventjes hierheen te komen :)

• 16 Oktober 2015 - 22:07

Paulime:

Gaaf om te lezen! Leuk om een impressie te krijgen van jullie tijd daar. Geniet ervan, groeten aan San!

• 22 Oktober 2015 - 19:49

Pa:

Hoi wederom genieten van je verhaal. We hoeven niet te komen voor een impressie.
    Doe Sannneke ook de groeten van me.
    Pa

• 26 Oktober 2015 - 22:10